Nieuw op Fiat Forum en Comfort Matic problemen.

Currently reading:
Nieuw op Fiat Forum en Comfort Matic problemen.

Amib

New member
Hallo medeleden, ik heb een hymercamper B 674SL met 3 liter motor en comfortmatic automaat met 6 versnellingen,
in 2009 nieuw gekocht. Is een zware camper, groot rijbewijs, beladen ruim 4000 kg. Heb er ondanks de leeftijd pas ca 18.000 km mee gereden. Ik doe veel zelf buiten het reguliere onderhoud door de garage en woongedeelte bij de hymerdealer.

In juni op groepsreis geweest vanuit Nederland naar Frankrijk. Na 4 dagen melding op display: laat versnellingsbak nazien. Bak in noodloop. Camper kon niet op korte termijn worden gemaakt en naar Nederland gebracht.
Bleek bekend probleem: afbrokkelende plastic nokjes van de LUK koppelingsplaat. Fiat heeft nooit een waarschuwing gegeven voor dit veel optredende defect, zeker bij de 3 liter motor: is te krachtig voor de LUK plaat.
Fiat doet als of het bij normale slijtage hoort, heeft nooit een terugroepactie gedaan en geen coulance op de reparatiekosten!
Koppelingsplaat is vervangen door Sachs met metalen nokken. Reed en schakelde daarna weer goed en daarom opnieuw op reis nu naar Spanje. Daar op 1/3 van de reis weer melding laat versnellingsbak controleren. Weer niet snel te repareren, hydraulische pomp comfortmatic liep niet meer en bak stond vast in R, uiteindelijk weer terug naar Nederland.
Camper is met dolly's onder de voorwielen op transporter gezeten.
Bleek bij garage in Nederland een doorgebrande zekering F26 30A van de hydr. pomp. Deze fuse staat wel in het instructieboekje, maar er staat niet in waar die zit! Volgens de fiat garage zou doorslaan van F26 kunnen wijzen op een zwaarlopende pomp en geeft aan: beter de hele robot te vervangen. Die komt over ruim een week binnen.
Ik vertrouw de camper niet meer voor verre reizen. Ga me oriënteren op een kleinere en lichtere camper waar mijn vrouw ook mee mag rijden.

Last edited:
Hello,

I don't speak Dutch, but as I somehow understand the title, I will suggest you to read this thread:

:)

Back